Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
OLSZTYN
Licząca ponad 170 tys. mieszkańców stolica jednego z najpiękniejszych regionów Polski Warmii i Mazur.
Miasto odwiedzane jest rocznie przez około milion turystów, w tym przez rosnącą liczbę turystów zagranicznych. Olsztyn to prawdziwa wizytówka północno-wschodniej Polski, punkt na komunikacyjnej mapie kraju, dla którego budowa Nowego Dworca jest projektem newralgicznym.
NOWY DWORZEC OLSZTYN
ZINTEGROWANE CENTRUM KOMUNIKACYJNE
Projekt wpisuje się w plan kompleksowej rewitalizacji centralnie położonego obszaru miasta. To harmonijne połączenie nowoczesnego dworca kolejowego z dworcem autobusowym, a także przystankami komunikacji miejskiej. Przedsięwzięcie opiera się na synergii transportu pasażerskiego, usług i handlu. Główna myśl przyświecająca partnerom projektu to stworzenie miejsca funkcjonalnego, wzbogacającego olsztyńską przestrzeń, spełniającego międzynarodowe standardy – realizacja symbolu Warmii i Mazur.
Przed olsztyńskim dworcem powstanie tętniący życiem plac, miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych. Obiekt będzie się legitymował certyfikatem dla budownictwa o zrównoważonym rozwoju. Koncepcja architektoniczna ZCK stanowi efekt pracy architektów biura FS&P Arcus.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne stanie się oznaką pozytywnych zmian zachodzących w Olsztynie: wykreuje nową jakość przestrzeni miejskiej, pobudzi rozwój miasta i regionu, rozwinie tzw. turystykę zakupową, zdynamizuje ruch pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim, stworzy nowe miejsca pracy, zapewni infrastrukturę transportową, handlową i rozrywkową na najwyższym poziomie.
Rangę inwestycji określili sami olsztynianie. Z sondażu Instytutu Badań i Analiz Grupy OSB, przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Miasta w Olsztynie wynika, że blisko 86% ankietowanych wskazało budowę Nowego Dworca jako bardzo ważne przedsięwzięcie.
TRZY FILARY PROJEKTU ZCK OLSZTYN
Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowych dworców autobusowego i kolejowego, które będą stanowiły spójną całość z miejskim systemem linii autobusowych, a także linią tramwajową.
Wartość projektu, który ma być realizowany bez udziału środków publicznych, to rząd ok. 110 milionów euro.
DWORZEC PKP |
Dwupoziomowy dworzec PKP zajmie powierzchnię ok. 3500 m2 i powstanie w zachodniej części obiektu. Perony połączone będą istniejącym już przejściem podziemnym z kondygnacją podziemną i dwupoziomowym hallem głównym. |
DWORZEC PKS |
Dworzec PKS, liczący ok. 3000 m2, zlokalizowany będzie na parterze w części wschodniej inwestycji. Projekt przewiduje jego zadaszenie i płynne połączenie z 7 stanowiskami autobusowymi. Pasażerowie znajdą tu również drobne punkty usługowo-handlowe. |
GALERIA HANDLOWA |
Galeria handlowa będzie dysponować ok. 34000 m2 powierzchni najmu i obejmie ok. 180 punktów usługowych, w tym wielosalowe kino. Na klientów czekał będzie parking z ok. 1000 miejsc postojowych. |